Træningsprogram

0
266
atletisk form

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Uanset om du skal tabe dig eller tage på, så er styrketræning, fitness, vægtløftning eller hvad du vil kalde det, en god start. Ved styrketræning forbrænder du en del kalorier samtidig med at du styrker dine muskler. Og hvis du vedholder styrketræningen, får du med tiden også stærkere knogler og led. Alt i alt bliver din fysik stærkere og du kommer tættere på en atletisk form. Men dette sker kun med det rette træningsprogram og vedholdenhed.

Det gode træningsprogram

Et godt træningsprogram består af flere ting. Først skal du finde tid til at træn. Husk at hvis du ikke er vant til en aktivitet, så har du heller ikke lavet plads til den i din kalender. Da du er i gang med at ændre din livsstil, så skal din træning have en høj prioritet. Når det gælder træningen, går det ikke at sprænge over hvor gæret er lavest. Jeg vil forslå at træne 3-4 gange om ugen i 1-1,5 time hver gang. Det sikre et godt og solidt aktivitetsniveau, så du kan komme i atletisk form. Det er bedst at have nogle af dine træningsdage forskudt fra hinanden, så din krop kan få tid til at restituere ordenligt.

Din uge kunne opdeles på denne måde:

Fri mandag – Træning tirsdag – Fri onsdag – Træning torsdag – Fri fredag – Træning lørdag – Træning søndag

Hvordan selve træningen skal struktureres

Din træning bliver mest optimal hvis du træner bryst og triceps samme dag og det samme gælder ryg, biceps og ben. Grunden til dette er, at når vi f.eks. træner bryst med bænkpres, så bruger vi også tricepsne indirekte. Med andre ord er det en øvelse hvor du bruger flere muskelgrupper på en gang. Dette er med til at øge din styrke og forbrænding betydeligt. Og når dine triceps er blevet brugt indirekte, kan du lige så godt også træne dem yderligere med en direkte øvelse til dem, samme dag. Sådan får du det maksimale ud af din træning.

Det kan være en god ide at lave en liste med dine forskellige øvelser, som du skal igennem i løbet af din træningssession. Her kan du finde både printere og blækpatroner.