Sunde skuldre

0
178
Sunde skuldre

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Selv de mest garvede trænere har ikke altid styr på at holde sine skuldre sunde, selvom de er stærke og kan løfte meget. Det er essentielt at have sunde skuldre hvis du skal have en atletisk form. Hvis ikke du passer på dine skuldre risikerer du at tilegne dig skuldre skader. Dine skuldre bliver der med svagere og mere ustabile og hvis du får skader hele tiden, kan de blive kroniske.

Skulder skade

Skulder skader kan variere alt efter hvordan din skulder er blevet skadet eller overanstrengt. Typisk ville du ikke kunne løfte din arm over hoved uden en meget intens smerte i skulderen. Du vil højst sandsynlig også lide af nedsat skulder bevægelighed og du kan måske endda mærke smerterne stråle ned ad armen. Dette gør det ekstremt svært at træne, ja i det hele taget at lave noget. Hvis man har prøvet at have en skulder skade finder man hurtigt ud af hvor maget man bruger sin skulder til, selv i hverdagene. Det er lige fra at hente et glas i skabet til at skulle børste tænder når du skal i seng. Du vil naturligvis ikke kunne træne med en skulder i sådan en tilstand. Hvis du nu alligevel skulle træne med en skulder skade eller overanstrengelse af den kaliber kan jeg kun råde til at stoppe med det samme. Du gør kun skaden værre, og det tager dig bare det længere tid at komme sig over skaden. Og i det lange løb betyder det spildt tid, som du kunne have brugt på træning.

Skulder øvelser

Du kan finde mere detaljeret information om hvad det præcis er der sker under en skade. Men du kan bruge forskellige øvelser til skulderne for at forbygge skader. Øvelser som hedder rotator cuff exercise. Der findes et sæt øvelser, hvor du skal bevæge dine arme og skuldre på en bestem måde, for at træne forskellige rotationer i skulderen. Hvad der er fælles for alle disse øvelser er, at du skal bruge meget lette vægte – 1-2 kg. Det skal faktisk på ingen måde være for anstrenge. Når du laver øvelserne, kommer du med garanti til at lige en tosse, da man laver bevægelser man ellers ikke normalt laver plus, at du ikke har noget vægt på. Men uanset hvad, er det godt for dine skuldre og de kan anbefales at gøre det 2-3 gange om ugen.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here