Sådan bruger du kreatin til at komme i mål med din træning

0
64

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Du har sikkert stødt på ordet ”kreatin” på et eller andet tidspunkt i dit liv. Måske har nogle fitnessfyre stået og talt om det i supermarkedet, eller også har du set en reklame for det. Men du er måske stadig i tvivl om, hvad kreatin er for en størrelse? Hvordan virker kreatin helt præcist? Det handler kort sagt om et kosttilskud, der er beregnet til folk, der træner. Der er ikke nogen fordel ved at bruge kreatin, hvis du ikke træner. På den måde er det ikke ligesom andre kosttilskud som vitaminer eksempelvis. Det betyder dog ikke, at du ikke får meget ud af at bruge kreatin til at gøre din træning endnu bedre og skarpere. Det er nemlig det, det kan.

Sådan virker kreatin

Kreatins virkning vil du først mærke, når du har taget kosttilskudet i cirka en uges tid. Du har allerede kreatin i kroppen, men når du tager kreatin som kosttilskud øger du den mængde af kreatin, der er i din krop. Kreatins virkning i din krop er, at det er en del af den proces, der frigør energi i dine muskler. Det sker især, når du laver eksplosivt muskelarbejde, som du typisk vil gøre i et motionscenter. Den øgede mængde af kreatin, du får i musklerne, når du tager det som kosttilskud, vil være med til at give dine muskler mere energi at arbejde med. Derved kan du få mere ud af din træning, fordi du kan presse mere ud af din muskelkraft. Det er ikke forskellen på, om du kan bænkpresse 40 eller 80 kilo, men det kan hjælpe dig med at få mest muligt ud af din motion.

Sådan tager du kreatin

Når du beslutter dig for at tage kreatin, er det typisk på en diæt, der varer mellem en og halvanden måned. Undervejs tager du mellem 3 og 5 gram kreatin om dagen, for at du maksimerer kreatins virkning, uden at du overgør det. Det er desuden vigtigt at nævne, at kreatin ikke er farligt. Det vil typisk komme i pulverform.