Kom godt i gang

0
261
Begynder atlet

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Når du langt om længe har overbevist dig selv om, at du skal til at begynde med at træne, så skal det første du gør, være at sætte dig nogle mål. Du tænker nok at du har hørt det før, men som begynder er det vigtigt for din fremgangsmetode og sikre dig at du gør det rigtige. F.eks. nytter det ikke at løbetræne hvis du gerne vil tage på. Du skal træne rigtigt i forhold til dine mål, ellers opnår du ikke det resultat som du først havde sat dig for. Men hvordan kommer man så i gang med at sætte sig nogle mål?

Hvordan sætter jeg mine mål?

Til at starte med skal du vide hvad grunden er til, hvorfor du gerne vil begynde at træne. Vil du tabe dig, tage på eller holde din form? Dette er et godt udgangspunkt, da grunden til din træning skal afspejle de metoder du skal bruge.

Grundlæggende kan du starte med at blive vejet på en speciel vægt, som også kan måle din fedtprocent. Dette kan gøres i dit lokale træningscenter. Ved træningscenteret vil de højst sandsynlig informere dig om, at du ikke må have spist 12 timer inden du skal vejes. Grunden til dette er at din mave skal være helt tom og det sikre at vægten ikke bliver forvirret over maden i din mave. Det giver et mere realistisk bilede af hvad, kun din krop vejer og hvad fedtprocenten er.

Resultatet giver dig forskellige tal at gå ud fra, som er mere brugbare en f.eks. BMI alene. Du får altså et overblik over din kropsammensætning, hvor meget du vejer i alt, hvor høj din fedtprocent er, hvor meget muskelmasse du har og evt. knoglemasse og meget mere. Her er et eks. på et simpelt resultat.

  • Eks. på vægt resultat: Total kropsvægt 95 kg og 20% fedt

Resultatet giver dig et solidt udgangspunkt at gå ud fra. Du kan nu sætte dig et mål for hvad du gerne vil opnå. Det kunne være følgende:

  • Eks. på målsætning: Total kropsvægt 80 kg med en fedtprocent på 15%

Din målsætning vil selvfølgelig fortælle om du skal tabe dig eller tage på. Når du ved dette er det næste skridt at tilrettelægge den rette træning til, at opnå din målsætning.

Og så er du i gang – Følg evt. næste skridt her – Trænings tilrettelæggelse

Mangler du udstyr til din træning er denne side værd at kigge på – wolfgear.dk/