Gør dig selv en tjeneste og få en optimal nattesøvn

0
413

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Noget der påvirker din søvn, udover sengen, er din pude. Du synes sikkert, at du har en god hovedpude, men selvom du synes, at du sover dejligt og din pude er god, kan det alligevel sagtens være, at den ikke støtter som den burde. Vi mennesker elsker nemlig vaner, og derfor kan din krop sagtens have vænnet sig til din nuværende pude, selvom det ikke er den optimale løsning. Den optimale pude er nemlig en pude der støtter din nakke og nakkehvirvlerne, så de forbliver i en naturlig stilling. Det er vigtigt at have den rigtige pude, så din krop og ryg kan slappe helt af og restituere. Dyrker du meget sport og er aktiv, er det endnu vigtigere med en god hovedpude. Når du dyrker meget sport og træner har din krop nemlig endnu mere brug for at restituere og lade op.

Sådan vedligeholder du din pude og dyne

For at puden og dynen beholder sin form og oprindelige fylde, skal den rystet hver dag. Hvis du dog føler, at fyldet i din dyne er faldet en smule sammen, kan du med fordel tørretumble den sammen med et par tennisbolde. På den måde bliver indholdet og fyldet kørt rundt. Mange tror fejlagtigt, at det vil give det samme resultat at banke dynerne. Men hvis du banker dine dyner for meget og for hårdt, kan det skade fyldet og ødelægge dens effekt. En anden måde at få sine puder og dyner til at holde længere, er ved at vaske dem. Mange tror, at det vil at skade fyldet, hvis det vaskes. Dette er også rigtigt, hvis du vasker dynen eller puden mere end 3-4 gange om året. Der sker dog ikke noget ved at vaske dem et par gange. Tværtimod vil du, ved at give det en tur i vaskemaskinen, forlænge levetiden.